LEGAL MONITORING
OF SERBIAN MEDIA SCENE

Report for November 2009

ANEM



TABLE OF CONTENTS:

I FREEDOM OF EXPRESSION ..cccctituteteceteceerecececacenrrecececacssesececsssssnnes 3

11 MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS ....8

III MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW
LEGISLATION ..ccttuttitucecececececeseecectecsstessseessssessssesssssssssssssssssssssssssssssssssses 12

| AY MONITORING OF ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE
AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE

PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS .....cccccceeteeceiencanences 14
REGULATORY BODIES .....ctuttteitiaiencenincentacectacestecassecasssssessssssssssssssasssnes 14
STATE BODIES .....cucttuttiiuitieitceitnceitncestecestacassssassssasssssssssssssssssssssssssssasssses 14
A% THE DIGITALIZATION PROCESS....ccctituttttuttiaiinientncectecectececsecesecens 16
VI THE PRIVATIZATION PROCESS ...cccuttiuitiuienceieececeecectececeecesecanceans 16
VII  CONCLUSION...cuitituteirecerecerececectcecsscacsscsssscssssssssessssesssssssssssssssssses 17



I FREEDOM OF EXPRESSION

In the period covered by this report, there were several cases of potential violations of

freedom of expression.

1. Threats and pressures

1.1 In the press release of the Gazi Isa-beg Madrasah in Novi Pazar from November 4,
20009, signed by the Director Mustafa ef. Fetic, the Editor of the Novi Pazar-based radio
station Sto plus Ishak Slezovic was accused of disseminating disinformation through the said
station, as well as of telling the Beta news agency that a female student of the Madrasah was
infected with the AH1N1 virus. The press release also accused Slezovic of spreading lies on
several occasions about the Islamic community and its institutions and of allegedly placing
the information about the flu with the intention of slandering the reputation of the Gazi Isa-
beg Madrasah in Novi Pazar, causing panic and turmoil among the students, their parents

and other members of the Islamic community.

Namely, on November 214, Slezovic’s station Radio Sto plus aired a statement by the Director
of the Novi Pazar hospital Alan Kurpejovic that two persons in the city were believed to have
been infected by the AH1N1 virus and that the material for analysis had been sent to the
Torlak Institute, so as to finally establish if there were any cases of swine flu in Novi Pazar.
Kurpejovic said that one of the two persons with flu symptoms was a student of the Madrasah
in Novi Pazar. The following day, Kurpejovic told Radio Sto plus that the analysis had
confirmed that the patients were not infected and that they were going to be released from

hospital because they were feeling better.

The Beta news agency and Radio Sto plus demanded a swift reaction from Religion Minister
Bogoljub Sijakovic and Culture Minister Nebojsa Bradic over the press release of the Novi

Pazar Madrasah.

The Law on Public Information stipulates that public media may freely publish information

about matters of reasonable interest for the public, unless provided for otherwise by the law.

In the concrete case, Radio Sto plus has, in a situation of an officially declared flu pandemic,

accurately quoted the Director of the hospital. Furthermore, the Law on Public Information

explicitly prohibits anyone from restricting freedom of public information with the aim of

curbing the free flow of information, or from putting pressure on public media and its staff

and exert influence so as to obstruct their work. Since the beginning of the epidemic, the
media have been reporting about many schools whose pupils or students were infected or

believed to be infected by the virus. However, Radio Sto plus and the Novi Pazar Madrasabh is

the only case in which reporting information from official sources has been branded

spreading panic and slandering an entire religious community.




1.2 On November 4, 2009, the Croatian Radio Television (HRT) crew, led by Editor of the
weekly talk show “Nedeljom u dva” Aleksandar Stankovic, was ordered out of Kusturica’s
Mokra Gora village while making an interview with the film director. In protest over
Stankovic’s questions, Kusturica also confiscated the footage that the Croatians had filmed.
According to a HRT report, Kusturica insulted and mistreated the television crew for 45
minutes until the Croatians finally handed him over the footage and left Mokra Gora.
According to Stankovic, the controversial questions pertained to Slobodan Milosevic and
Kusturica’s relationship with him. Explaining what had happened in Mokra Gora, Kusturica
said he had cut the interview short because Stankovic had malicious intentions. Several days
later, Emir Kusturica returned the footage to the Croatian Radio-Television, claiming that he
had not confiscated it, but that the HRT crew had forgotten it in haste.

According to the applicable regulations in Serbia, Emir Kusturica, or any third person that

would find itself in a similar situation, is entitled not only to refuse to be filmed, but also to
oppose that the footage be aired. However, the law does not provide for the right to confiscate

the footage. The Law on Public Information stipulates that video footage of a person and

audio footage of a person's voice - except in certain cases provided for by law - may not be

aired without the persons’ consent, if by airing such material that person may be identified by

the viewers. The appropriation of another person’s belongings is also a criminal offence
punishable under the Penal Code of the Republic of Serbia.

1.3 Due to a misunderstanding over the payment of monthly fees, as of the November 14,
2009, the inhabitants of Leskovac and surrounding villages in the Jablanica District may not
watch local media on cable television anymore. Namely, the Serbian Cable Network SBB, the
largest cable television operator in Serbia, has ceased broadcasting the program of TV
Leskovac, TV 4S, MT, TV Klisura, K-1 i TV Vlasotince in Leskovac and its surroundings. SBB
said at a press conference that these stations will not have their respective program aired
again on that cable operator’s network if they fail to fulfil the clauses from the contract
offered by SBB. Before they were removed from the cable program, these stations had lengthy
negotiations with SBB, but were unable to come to a mutually acceptable solution. According
to media reports from the press conference, SBB requested each TV station to pay a monthly
fee of 500 euros, which the latter refused. On the other hand, SBB said there was "room" in
its cable network for the program of only three local TV stations from Leskovac. The Danas
daily reported that SBB controlled 90% of the cable television market in Leskovac. In late
November, SBB’s network started airing the program of TV K-1 and the media reported that

this private station had accepted to pay a monthly fee of 300 euros to the cable operator.

The Broadcasting Law provides for the mandatory issuance of special cable broadcasting

permits, except for programs which have been issued a terrestrial broadcasting permit by the
Republic Broadcasting Agency for the area covered by the broadcasting permit, provided that




the cable operator is also airing the program of the public broadcasting service. This

provision was aimed at encouraging operators to distribute local television programes.
However, since more than seven years after the adoption of the Broadcasting Law, the RBA is

yet to start issuing cable broadcasting permits, domestic and foreign television channels are
distributed by domestic operators under different conditions. Such differences also exist

between domestic TV channels. Namely, while cable operators pay foreign channels

distributing their content, domestic TV program producers are expected to pay a fee for their

content to be aired via the cable network. This is particularly the case with local and regional
stations. RATEL’s Rules on the Conditions for the Distribution of Radio and Televison

Program and the Content of the Approval (Official Gazette of the Republic of Serbia No.

26/2009) stipulate that cable operators, depending on their technical capacities, must
ensure, in the area they are covering or intending to cover, that their services are always
available to all interested subscribers, without any discrimination. The Rules do not include
any provision that would explicitly ban the discrimination of producers of media content that

are distributed via the cable system. Such discrimination is, however, prohibited by the
Consumer Protection Law (Official Gazette of the Republic of Serbia No. 79/2005), which in

the concrete case also applies to producers of media content, since they are enjoying the

distribution service for their own needs. Namely, the said Law provides that it is prohibited to

discriminate against consumers on the grounds of conditions under which the service is
provided and that such discrimination shall be considered a misdemeanor subject to fines

ranging from 300.000 to 3.000.000 RSD. Furthermore, the Competition Protection Law
prohibits restrictive agreements that apply uneven business conditions to the same

transactions for different market participants, putting these participants — in this case local

media content producers — in a less favorable position relative to their competitors. Any

restrictive agreements are punishable by a competition protection fine pronounced by the
Competition Protection Commission. The Law on Public Information (LPI) states that a
person engaged in the distribution of public media may not refuse to distribute someone's
public media without a justified commercial reason. The LPI also states that a person
engaged in the distribution of public media must not impose any conditions for the said
distribution that are contrary to market principles. Most probably, in this actual case, there
was no justified commercial reason for cable operators, as persons engaged in the
distribution of radio and TV programs, to deny distribution, since foreign TV channels, to the

best knowledge of the authors of this report, were distributed free of charge. Failure to

observe these prohibitions represents a commercial offense subject to fines ranging between
100.000 and 1.000.000 RSD. In the latest amendments to the LPI, the only amendment that

has not been criticized, namely whose constitutionality has not been challenged, stipulates

that the founder of a public media, whose distribution has been totally or partially suspended

without justified commercial reason, namely due to the imposing of conditions that are




contrary to market principles, is entitled to claim damages in court. However, the wording of

Article 16 providing for the minimum amount of damages is such that it is uncertain how the
competent court would proceed in practice in case of a claim filed by an electronic media.

Namely, the Law links the lowest fee with the value of advertising space sold for all editions
of the public media that are not distributed in breach of the ban. This shows that the

legislators had primarily in mind print media and that the courts are left with the task to
interpret what will “editions of the public media" mean in the case of TV stations.

1.4 On November 21, 009, during the national league match against Smederevo the
supporters of the Partizan football club from Belgrade were heard chanting offensive chants
and threats against Brankica Stankovic, the author of the investigative program "Insajder" on
Bo2 TV, as a response to this station's announcement that it would air a new series of this
program as of the December 3, 2009, which would deal, amongst other things, with the
leaders of extremist fan groups that have been threatened with a ban by the Serbian Public
Prosecutor. Partizan's fans, more specifically several members of a supporter group called
~Alkatraz“, have been arrested on suspicion of having participated in the attack on French
citizen Brice Taton on September 17, prior to the match between Partizan and Toulouse.

Taton died 12 days later as a result of the injuries he sustained in the attack.

According to the Law on Public Information, no one may restrict freedom of public
information or exert any kind of pressure on public media and the staff thereof, so as to

obstruct their work. Furthermore, the latest amendments to the Penal Code have instituted a

category of occupations as affairs of public interest. Namely, these amendments state that

affairs of public interest are profession or duties involving a heightened risk for the security

of persons performing these professions and duties. These affairs of public interest include
profession related to public information. Consequently, threats and intimidation against
persons performing profession of public interest in the area of public information, which are
related to the tasks they are performing, shall be prosecuted ex officio and be punishable by a
prison sentence ranging from one to eight years. Before the said amendments, which came
into effect in September, threats against journalists were as a rule not prosecuted ex officio;
they were punishable by a prison sentence of up to one year or three years only in exceptional
cases, where the threats had been made against several persons or if such threats had caused
anxiety of the citizens or other severe consequences. These amendments have most definitely

introduced better protection for journalists than before. It remains however to be seen how
the amended Penal Code will be applied in practice.




2, Court proceedings

2.1 On November 9, 2009, the investigative judge of the District Court revoked the
detention of journalist Slavoljub Kacarevic. "After having interrogated all three witnesses that
were summoned, the investigative judge has, with the consent of the Prosecutor’s Office,
revoked the detention of Kacarevic", the spokesperson of the District Court Ivana Ramic said.
Reminding that Kacarevic had been placed in custody to avoid any influence on witnesses,
Ramic said that "the grounds for keeping Kacarevic in custody have ceased to exist". The
petition for Kacarevic's release pending trial was previously signed by 542 journalists and
editors in chief from almost all media in Serbia. Kacarevic was arrested on the October 28,
2009 and was placed in 30-day custody the following day on suspicion of abuse of office.
Kacarevic, the former Editor in Chief of the Glas Javnosti daily and member of the Executive
Committee of the Association of Journalists of Serbia (UNS) was arrested on suspicion of
having committed the criminal offence of abuse of office together with Radisav Rodic, the
founder of the dailies Kurir and Glas Javnosti. The request for investigation against Kacarevic
is filed because he is believed to have assigned, as Director of the Manami Company and
together with Rodic, owner and Chairman of the Managing Board of the said company, a
printing machine, purchased with a bank loan from Komercijalna Banka, to the company NIP
Glas. This transaction has left the Manami Company without any assets whatsoever and

hence the bank was prevented from collecting the loan. Rodic is still in custody.

2.2  On November 19, 2009, the Pancevo police pressed criminal charges against two
persons employed in the private newspaper “Pancevacki pres centar" on suspicion of abuse of
office, forging of official documents and tax evasion. Municipal Public Prosecutor Branislava
Vuckovic said that, in order to avoid the violation of the presumption of innocence, she was
not allowed to disclose any details. The journalists of Pancevacki pres centar, who left the
daily Pancevac two years ago to form their own newspaper, complained that they were
harassed in the last couple of months by the inspectors from the Economic Crime
Department of the Pancevo Police, who interrogated them, as well as their business partners,

and examined their books.

Both in the case of Kacarevic and Rodic and the one of Pancevacki pres centar employees,

according to official sources, legal proceedings are underway for abuse of office, namely in
the case of Pancevacki pres centre for alleged forging of official documents and tax evasion -
i.e. not directly in relation to the reporting of the defendants' newspapers. Since there are
several legal proceedings underway lately against managers in companies that are founders
of public media, there is often a conflict between, on one hand, the interest of leading an
efficient criminal investigation and on the other, the need to protect the right to freedom of
expression, namely to avoid restricting the free flow of ideas, information and opinions.




2.3  On November 10, 2009, the daily Danas reported that the health center of Valjevo had
pressed criminal charges against Sladjana Stevanovic, the correspondent of the daily
newspaper Pres from that city. Stevanovic is accused of spreading panic with her article
published in early October about the death of 5-year old Teodora Jovanovic, entitled “Drama
in Valjevo: Little Teodora Killed by Doctors”. The girl passed away in the morning of October.
Criminal charges for inadequate treatment were pressed before the municipal court against
Pediatrician Vladimir R. (35) who was on duty on the children’s ward. Back in early October,
the Director of the Valjevo Health Center Ilija Tripkovic said he would press charges for
“spreading panic in the public and slandering the medical profession”, which was recently
reiterated in a similar tone by Health Minister Tomica Milosavljevic. According to
Stevanovic, Tripkovic told her back then that he had “no objections to the text”, but that he
had to react because of the editorial headline. The editors of Pres stood by everything that
was reported about the “Teodora case” and invited Tripkovic to press charges against the

Editor in Chief and the editorial board of the newspaper.

Causing panic by reporting or spreading false information or claims through the media is

criminal offense punishable by a prison sentence ranging from six months to five years. In
practice, particularly in the case of tabloids, if happens that factually accurate texts are given

sensationalist headlines, which often do not correspond to the content of the text. In the

specific case, it seems clear that the reporter Sladjana Stevanovic is not the author of the

controversial headline and that criminal charges, if any, could only be pressed against the
author of the headline, if he/she is identified, or the responsible editor, respectively.
According to the Penal Code, the author of the information shall be considered as the
perpetrator of the criminal offense committed by publishing information in the newspapers,
on radio, television or other public media. As an exception, the responsible editor, namely the
person who was replacing him/her at the moment when the information was published, will

be considered as the perpetrator, if the information was published without the consent of the

author or if at the time of its publication, there were tangible or legal obstacles for
prosecuting the author, which are still in existence.

II MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS

1. Law on Public Information

1.1 The implementation of the Law on Public Information is partially covered in the

section dealing with freedom of expression.



1.2 Earlier this month, the daily Danas reported that, at a meeting held on October 21,
2009 in the Serbian Public Prosecutor's Office with the representatives of the of the said
office, the Belgrade Commercial Court, High Commercial Court and the Ministry of Culture,
it was agreed that the part of the Law on Public Information, which concerns the sanctions
against media for commercial offences, would not be applied in practice. Danas reported that
it had access to the document of the Republic Public Prosecutor's Office, affirming that the
amendments to the Law on Public Information were inapplicable in practice. Because of this,
and the fact that certain provisions are not conformed to the Misdemeanors Law, it is needed

to rectify the Law on Public Information, says in the document.

Deputy Culture Minister in charge of the media Natasa Vuckovic Lesendric denied the
veracity of this information, saying that "nobody is authorized to make decisions not to apply
a law that was previously adopted in the Parliament®. Vuckovic Lesendric confirmed that the
meeting had been held, but stressed that no decisions were taken. The information about the
alleged agreement not to apply the Law has also been denied by the Public Prosecutor's Office
and the High Commercial Court in Belgrade.

The reaction of the Ministry, the Prosecutor’s Office and the courts is understandable, since it

was completely inappropriate, according to the principle of division of power, for the
executive and judicial branch to make arrangements about the non-application of regulations

adopted by the legislative branch. In the meantime, at the symposium entitled " Law on

Public Information_— Challenges for the Media and the Judiciary“, organized on October 31,
2009 by USAID, IREX and the OSCE Mission to Serbia, it was said that, two months after the
adoption of the Law on Amendments to the Law on Public Information, not a single motion
for initiating the commercial offense procedure provided for by the said Law had been filed
with the Commercial Court. There was also a debate about the fact that the Law on
Amendments to the Law on Public Information provided for fines for commercial offences of
up to 20.000.00 RSD, while according to the Law on Commercial Offences, as the main

legislation in this domain, the highest fine that ought to be provided for a commercial offense
is 3.000.000 RSD, which was likely to lead to different interpretations in practice.

1.3 The deadline for registering newspapers with the Public Media Register elapsed in
mid-November. Until November 17, 2009, a total of 19 daily newspapers applied. By
November 17, 88 print media, eight television stations, nine radio stations and nine online
publications were registered, according to the data from the Business Registers Agency. No
applications were filed by news agencies. The deadline for registering newspapers in the
Public Media Register for all public media, excluding print daily newspapers, expires in mid-

January.



Here we wish to remind that the legislators have provided for extremely high fines for media
that fail to register. Where a public media is published without having been registered with

the Register, “the competent Public Prosecutor shall without delay file commercial offense
charges with the competent court and request a temporary suspension of the publication of

such media” (Article 14a of the Law). In such a case, the founder of the media shall pay a fine

for commercial offense ranging from one million to 20 million RSD, namely from 200.000 to
two million RSD for the responsible person of the owner. The activity of such media will be
prohibited.

2, Broadcasting Law

2.1 In its press release on the November 4, 2009 concerning media reports that TV Palma
station would start broadcasting its program, the Council of the Republic Broadcasting
Agency (RBA) informed the public that, on its session held on October 29, 2009, the Council
proceeded in accordance with the decision of the Supreme Court of Serbia and passed a new
decision prohibiting the company ,,Palma Ltd" d.o.o. Beograd from broadcasting its program
on the territory of the city of Belgrade. At the same session, the RBA Council rejected the
request of ,Palma Ltd" d.o.o. Beograd for the issuance of a broadcasting permit for the area
of Belgrade on the channel 34/8. The press release said that the Supreme Court had never
ordered the RBA to issue TV Palma a broadcasting permit for the area of Belgrade on the
channel 34/8, but merely instructed it to decide upon the request dated July 27, 2006 so as
to remedy previous violations of the rules of procedure. The RBA Council did precisely that at

its session on October 29, 2009.

The Broadcasting Law stipulates that the RBA is authorized to issue, at a public competition,

broadcasting permits for terrestrial broadcasting. The applicant that is unsatisfied with the

RBA Council decision is entitled to lodge an objection to the Council, within 15 days of
receiving the decision on the rejection of his application. The Council must decide upon the
objection within 30 days, and such decision may be subject to administrative procedure.
Pursuant to the Law on Administrative Disputes, the Court in an administrative procedure, if
it does not reject the claim for procedural reasons, shall rule to uphold the claim or to reject it
as unfounded. If the Court upholds the claim, it will repeal the contested administrative act
and return the case for a new decision to be taken. In the concrete case of repealing RBA

decisions, it practically means that the Supreme Court repeals the decision and returns it to

the RBA Council to pass a new decision, along with certain orders concerning the remedying
of deficiencies identified by the Supreme Court in the repealed decision. As an exception,
where it finds that the contested administrative act must be repealed, the Court in an
administrative procedure may — provided the nature of the matter allows it and if the factual

situation provides sufficiently reliable grounds — rule upon the administrative matter by
enacting a decision that would fully replace the repealed act (dispute of full jurisdiction).

10



Relative to the decisions of the RBA Council concerning the issuance of broadcasting permits,
the Supreme Court has never acted in the above described manner, since the procedures for

the issuance of broadcasting permits are generally considered to be of such nature that they

may not be ruled upon in a dispute of full jurisdiction. In that sense, the declarations made to

the media by the owner of the former TV Palma that his station is going to start broadcasting

should be understood as an attempt to put pressure on the RBA.

2.2 The Council of the Republic Broadcasting Agency issued a warning to the Nis-based
TV Belami, JP Niska Televizija and TV5, which was published on November 18, 2009 in the
advertisement column of the Politika daily. The warning was issued due the fact that the
above stations failed to keep a “recording of their entire one-day TV program aired on May
13, 20009, for a period of 30 days after broadcasting, nor had they allowed the Agency to
review it. According to the findings of the RBA, all three stations have aired “content
advertising political organizations outside of the election campaign” on that day. When the
RBA requested to review the copies of such content, the Nis TV produced merely the
recordings of certain news bulletins and talk shows; in the case of TV5, the reason for non-
compliance was a malfunction of the main computer that was recording the program. TV
Belami also failed to produce a recording of its program from that day. The Director and
Editor-in-Chief of TV5 Aneta Radivojevic said that the alleged “advertising of political
organizations outside of the election campaign” could perhaps refer to reporting from the

rally of the Serbian Progressive Party in downtown Nis, near the entrance to TVs5.

Failure to comply with the obligation to keep recordings is a misdemeanor provided for by
the Law on Public Information. It remains unknown if the Ministry of Culture, which is
competent for overseeing the implementation of the said Law, has filed misdemeanor charges

in the above case. When issuing the above mentioned warnings, the RBA invoked the
obligation of broadcasters to allow the Agency to review information and other records
concerning the subject of oversight, as well as the fact that the failure to produce the
recording of the entire daily TV program aired on May 13, 2009 the RBA was de facto
prevented from performing oversight.

2.3  On December 16, 2009, cable operators KDS, IKOM and SBB announced that they
would not broadcast entertainment and musical content during the three-day mourning in
Serbia, declared over the death of the Patriarch of the Serbian Orthodox Church, Pavle. All
operators invoked the recommendation sent by the RBA. KDS said that all radio channels
and TV channels of HRT 1 and 2, Zone Club, Vizant, Fox life, BBC Prime, VH 1, OBN, Melos,
MTV Adria, DSF, TV E, Kanal 5, RT CG, Fashion TV, RAI Uno, MTV Hits, VH1 and Enter

would be temporarily or completely shut off. The daily Danas quoted the recommendation of

11



the Supervision and Analysis Department of the RBA, based on which SBB decided no to air
certain TV channels, as saying “Please ensure that those broadcasters that do not comply with
the rules on observing a day of mourning be technically prevented from distributing such
content through your system”. The Culture and Information Committee of the Serbian
Parliament requested from the RBA to produce an explanation about the instructions they
have sent to operators concerning the day of mourning. The Committee also wanted to know
to whom were these instructions addressed. “I don’t know according to which criteria the
decisions were made to completely shut off certain TV channels, but the RRA does not
support such a thing”, said Goran Karadzic, Deputy President of the RBA Council. He also
added that Serbia was observing a day of mourning and that the content of domestic TV

channels ought to be adjusted, but that “foreign channels should not be tampered with”.

According to the Law on Observing a Day of National Mourning on the Territory of the
Republic of Serbia (Official Gazette of the Republic of Serbia no. 101/2005), on the day of
national mourning, broadcasting organizations that are informing the public on the territory
of Serbia shall air in their programs, including programs intended for abroad, the decision on
declaring the day of national mourning and the timetable of the relevant ceremony, which
shall be passed by the competent authority of the Republic of Serbia or body appointed by
that authority. Broadcasters shall inform the public about memorials to be organized on the
day of national mourning by the competent authority of the Republic of Serbia or bodies
appointed by such authority; instead of comedies, entertainment, musical and similar
content, broadcasters shall air music and programs suitable for the day of national mourning
and they shall conform their television schedule on the day of mourning. The Law does not
provide for any obligations pertaining directly to cable operators or foreign broadcasting

organizations whose programs are distributed in Serbia. The European Convention on Cross-
Border Television, which Serbia has ratified, stipulates that the contracting states shall

ensure freedom of expression and information in accordance with Article 10 of the

Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedom, guarantee
freedom of broadcast receiving and shall refrain, on their respective territories, from

restricting the rebroadcasting of program services that are in line with the provisions of that

Convention.

II1 MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LEGISLATION

In November, the Parliament of the Republic of Serbia did not adopt any laws of particular
relevance for the media sector. However, Law on Classified Data and the Law on

Amendments to the Law on Free Access to Information are in procedure.

12



1. The Law on Classified Data

An article was removed from the draft Law on Classified Data, which would prevent the
Commissioner for Information and Ombudsman to access certain information. On November
10, 2009, the daily Blic reported that the OSCE had furnished a list of objections to the
Government of Serbia and the Justice Ministry. According to Blic, OSCE complained that the
said Law had defined the notion of secret too broadly and that it was necessary to boost

control mechanisms and protect whistleblowers.

2. The Law on Amendments to the Law on Free Access to Information

At the session held on November 17, 2009, the Culture and Information Committee did not
accept the Ombudsman’s modification to the amendments to the Law on Free Access to
Information, providing for the protection of persons blowing the whistle on abuse and
corruption. At the same time, the Committee accepted an amendment of MPs that also

pertained to whistleblower protection. However, in a column written for the daily Danas, the

Commissioner for Information of Public Importance and Personal Data Protection Rodoljub

Sabic described this amendment as superfluous and "cosmetic”. The amendment namely
stipulates that the employee in a government authority, who enables access to particular

information of public importance, to which the access may not be restricted pursuant to

articles 9 and 14 to the Law, as well as to information, to which the access was already

enabled by the said authority, may not be held accountable or suffer any consequences. In the

Commissioner's opinion, this is tantamount to protecting persons who have enabled the
public to freely access information, which is already provided for by the law. The
Commissioner stressed that protection only made sense where the public had been provided
information which might be restricted, because only then, it seemed legitimate — for formal

reasons at least - to hold a civil servant accountable for breaching his obligations. One could
even interpret the above so as to conclude that the said amendment is actually narrowing the

protection of whistleblowers. The amendment namely requires an additional condition to be
met, namely that the information in question points to the existence of corruption,
overstepping authority, unreasonable expenditure of public funds or to an unlawful act or

action by the government authority, while in all other cases protection is not provided at all.

13



v MONITORING OF ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE
AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION
OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS

REGULATORY BODIES

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA)

The activities of the RBA have already been elaborated on in the second part of this report

dealing with the implementation of existing laws (see point 2 - the Broadcasting Law).

2. REPUBLIC AGENCY FOR TELECOMMUNICATIONS (RATEL)
In the observed period, RATEL has tabled for public discussion the text of the Draft Rules on

the Level of the Fee for the Use of Radio Frequencies. In the formula for the calculation of
annual fee for the use of radio frequencies by a broadcasting station, the base for calculating
the fee was reduced from the hitherto 45 RSD to 40 RSD. Consequently, if the Rules are
adopted as proposed, the fees will be somewhat reduced. Furthermore, the draft Rules also
provide for a reduction of the fee for radio-relay stations, which will be paying 18.000 instead
of 20.000 RSD. RATEL has not published the comments that have been sent, but taking into
account what the broadcasters have publicly requested in the past, one may assume that they
have insisted on an additional reduction of the fees for radio relay links. This is also
considering the fact that the existing requests for switching to new frequency ranges for the
delivery of the signal to the transmitter are putting broadcasters - especially those financially
the most vulnerable - in a difficult financial position of having to invest in new radio relay

stations.

In the observed period, RATEL has passed a number of decisions concerning the remedying
of technical irregularities in the operation of certain broadcasters, as well as a number of
decisions banning the work of radio stations for unauthorized use of radio frequencies, in

accordance with RATEL’s powers exercised pursuant to the Telecommunications Law.

At the same time, of concern is the fact that there is still no comprehensive organized action
to stop the operation of the still many illegal broadcasters in Serbia, although this failure may
not and should not solely be blamed on RATEL.

STATE BODIES

3. THE PARLIAMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA

In this period, the Parliament of the Republic of Serbia continued its second regular sitting in

14



2009, by holding the fourth and fifth session, which were not dedicated to adopting
regulations directly relevant for the media sector. The Culture and Information Committee
held only one session, on November 17, on which it examined the information about the
procedure of the repeated election of RBA Council members. The Committee concluded that
the proposed lists of candidates, furnished by the authorized proposers, were submitted in
contravention of the provisions of Article 24 of the Broadcasting Law, since they contained
more candidates than provided for by the Law. The Committee has proposed the following

candidates:
The Association of European Journalists of Serbia proposed Dragomir Brajkovic,

The Academy of Performing Artists of Serbia proposed Bozidar Zecevic and Dragomir

Brajkovic,

The Association of Drama Artists of Serbia proposed Srboljub Bozinovic and endorsed the

candidacy of Bozidar Zecevic,
The Association of Film Artists of Serbia proposed Bozidar Zecevic and Dragomir Brajkovic,
The Association of Journalists of Serbia proposed Branko Zujovic, and

The Independent Association of Journalists of Serbia and the Independent Association of

Journalists of Vojvodina proposed Gordana Susa (who was endorsed by ANEM and APRES).

The Committee called upon the proposers to furnish the joint list with the names of two
candidates within 15 days. The Committee also laid down the list of candidates for the
election of three RBA Council members, on the basis of the proposal tabled by the Assembly
of the Autonomous Province of Vojvodina, traditional churches and religious communities
and the Conference of Serbian Universities. The Vojvodina Assembly proposed Goran
Karadzic and Velimir Kostadinov for that post; traditional churches and religious
communities proposed His Grace Bishop of Jegar Porfirije Peric, while the Conference of
Serbian Universities' candidates are Prof. Dr Natasa Gospic and Prof. Dr. Svetozar
Stojanovic. The Committee proposed to the Parliament to consider and adopt the tabled list

of candidates for members of the RBA Council.

At the same session, members of the Committee requested the RBA to furnish an explanation

of the instructions to broadcasters related to the Day of Mourning for Patriarch Pavle.

4. THE MINISTRY OF CULTURE

After media reports about the alleged decision not to apply the Law on Public Information in
practice (see Section II hereof about the implementation of existing laws, item 1.2 - the Law
on Public Information), the Ministry of Culture has published a joint press release with the

Republic Public Prosecutor’s Office denying the existence of such decision. The press release

15



said that the Republic Public Prosecutor’s Office and the Public Prosecutor had requested
from district and municipal public prosecutors’ offices information about legal proceedings
instituted under the Law on Public Information, with the goal of applying the Law in practice
as efficiently as possible, so as to avoid any obstruction thereof. The press release also said
that it was necessary to have a uniform legal practice so as to harmonize the application of
provisions before the courts, namely to have the same sentences pronounced for each

violation of the law of the same severity.

Vv THE DIGITALIZATION PROCESS

Late November marked the first anniversary since the RTS started, on November 26, with the
experimental digital broadcasting of its whole day culture and information program. The
editor of this program Tatjana Citic said that the number of viewers was increasing and that
the RTS might be expected to launch more new thematic programs upon the completion of
the transition to digital broadcasting by April 2012. We hereby remind that other
broadcasters, in particular members of ANEM and APRES, have repeatedly addressed
various institutions, including the Ministry of Telecommunications and Information Society,
pointing out to the fact that RTS's digital broadcast was currently not in compliance with the
provisions of the Broadcasting Law. That Law stipulates that RTS will be broadcasting its
program on two networks only and stops short of mentioning the third one - the
experimental digital network. The Broadcasting Law namely does not provide at all for the
possibility of the public service to launch thematic channels. Furthermore, broadcasters have
claimed that RTS’s activities were contrary to the Digitalization Strategy adopted by the
Government of the Republic of Serbia, since RTS was not broadcasting in the DVB-T2
standard that the Government opted for in its Strategy, but in the DVB-T standard.

VI THE PRIVATIZATION PROCESS

On November 5,2009, at a meeting with the representatives of the Ministry of Culture in Nis,
the representatives of several regional and city television stations from Serbia called for their
quick transformation into regional public services. The representatives of the so-called
Kragujevac Initiative, which is calling for a change of the status of regional public media and
their transformation into regional public services, pointed to the failed privatization and the

uncertain future of not-yet-privatized electronic media. “We are angry at the legislators,

16



because the will of the citizens is being persistently ignored and 35.000 people signed a
petition for the establishment of a regional public service in Nis alone,” said Slavisa Popovic,
the Director of the Niska Television. He stressed that the Kragujevac Initiative resulted in
Belgrade obtaining, under the Law on the Capital City, the right to establish television and
radio stations and that local self-governments were granted the same right in order to
provide for reporting in the language of national minorities and maintain the achieved level
of minority rights. At the same time, Popovic said that the said right was not granted to
regional centers, which the Kragujevac Initiative had launched in the first place. The Director
of RTV Kragujevac Jovana Marovic reminded that regional public services operated in
several EU countries, such as Slovenia or the Netherlands. Deputy Culture Minister in charge
of the media Natasa Lesendric said that the working group for amending the Broadcasting
Law was aware of the negative examples of privatization and that it would undertake polls so
as to hear the citizens’ opinion about the setting up of regional public services. In her words,
the state will take due account of the majority opinion. However, one must observe that not a
single report from the meeting between the representatives of the Kragujevac Initiative and
the Ministry of Culture contains any concrete proposal that would answer the question how
to ensure a stable source of funding of regional services, which would not be directly
controlled by local authorities (which is currently the case since the said media are financed
directly from the city budgets), as well as the question how to create systemic conditions for
the independence of managing structures and staff of regional public media. At this time,
namely, the media that are participating in the Kragujevac Initiative are organized as public
state-owned companies, whose management is directly appointed by the councils of their

founders - municipalities and cities.

The purpose of the provisions of the Broadcasting Law providing for mandatory privatization
is precisely to prevent the misuses of public media by local power players. If privatization is
to be avoided, one must first create systemic conditions for the editorial independence of
regional public services, but also the need to maintain, or better to say create equal
conditions for the survival of commercial broadcasting media at the local and regional level,

since such conditions were not provided for in the existing model.

VII CONCLUSION

In the observed period, we have witnessed the absence of progress in dealing with systemic
problems faced by the media in Serbia. The state has continued to send contradictory
messages about all issues of relevance for the functioning of the media sector. This was

particularly visible in the debate that ensued after the media reports from the joint meeting

17



of the representatives of the Republic Public Prosecutor's Office, the Belgrade Commercial
Court, High Commercial Court and the Ministry of Culture. According to media reports, the
participants in the meeting concluded that the amendments to the Public Information Law
were inapplicable in practice and that accordingly - but also because of the fact that certain
provisions were not in accordance with the Misdemeanors Law - these provisions needed to
be adjusted. This information was not only immediately denied, but a press release also said
that the Republic Public Prosecutor asked district and municipal prosecutor’s offices for
information about proceedings initiated under the Law on Public Information, aiming at a

more efficient application in practice.

It remains unknown how the district and municipal public prosecutors’ offices have reacted
to said request, since there are no information about any proceedings launched under the
amended provisions of the Law on Public Information. Therefore it is unclear how the joint
press release of the Republic Public Prosecutors’ Office and the Ministry of Culture could be
interpreted other than putting pressure on district and municipal public prosecutors’ offices

to institute such proceedings.

On the other hand, the impression is that all activities aimed at strategically formulating a
new regulatory framework for the operation of the media in Serbia have come to a standstill.
This may particularly be observed in the light of the lack of information relevant for the
continuation of the implementation of the Digitalization Strategy, as well as for the adoption
of the Media Sector Development Strategy. The Digitalization Strategy was otherwise said to
be too ambitious, i.e. the deadlines it has laid down for switching to digital broadcasting are
unrealistic. Each delay in the implementation of the Strategy will hence be critical. On the
other hand, the promises made by the Ministry of Culture immediately after the adoption of

the controversial Amendments to the Law on Public Information are yet to materialize.

18



